زمزمه بازار تجریش

زمزمه بازار تجریش

 

طول زیپ لاین توچال حدودا 200 متر ارتفاع آن 60 متری می باشد. بام تهران در حد فاصل خیابان ولنجک و ایستگاه اول تله کابین توچال قرار دارد. با توجه به وسعت و مساحت بسیار بزرگ مجموعه کاخ سعدآباد، این مجموعه دروازههای مختلفی در ناحیههای مختلف دارد. در ادامه، نقشه مترو تهران ۱۴۰۲ بطور کامل ارائه شده است؛ با کلیک روی عکس، میتوانید فایل باکیفیت آن را در تلفن همراه خود ذخیره کنید تا در مواقع ضروری، بهراحتی به این نقشه دسترسی داشته باشید. اکثر موزه های تهران بهدلیل جذب گردشگران بسیار زیاد از سراسر ایران و نیز دنیا، در کنار آثار هنری و فضای باستانی، یک سری امکانات رفاهی نیز دارد تا بازدیدکنندگان بتوانند در حین بازدیدشان از آثار هنری و باستانی، لذت هم ببرند و خستگی در کنند. موزه ملی ایران بهدلیل تنوع آثارِ موجود در آن و نیز بهدلیل داشتن آثار تاریخی از دورههای متفاوت تاریخ ایران پیش و پس از اسلام، نهتنها بزرگترین موزه باستان شناسی ایران است، بلکه در شمار موزه های برتر جهان نیز است. مرکز خرید میلاد نور یکی از مهم ترین مراکز تجاری و مراکز خرید لوکس در تهران به شمار می آید. پارک طالقانی تهران مکان مناسبی برای تفریح و گشتوگذار به شمار میآید به ویژه برای ساکنان شهر تهران که بتوانند از شلوغی و آلودگی هوا دور باشند و ساعاتی را به تفریح بپردازند. بام شهر تهران مثل پارک ژوراسیک امکانات تفریحی هیجانانگیز مختلفی دارد که در این قسمت به معرفی هرکدام میپردازیم. موزه جواهرات ملی هم مانند بسیاری از موزههای تهران یک سری امکانات رفاهی مانند بوفه و کافه دارد تا اگر در حین بازدید خسته شدید، کرایه تاکسی فرودگاه امام خمینی کمی استراحت کنید. از دفاتر اداری گرفته تا رستوران و حتی باشگاه ورزشی.

حتی وقتی از موزه حرف میزنیم. در این موزه کمنظیر ایرانی، بیش از ۳۰۰ ساز موسیقی در معرض نمایش قرار گرفتهاست و طرز استفاده و نوای آن هم به بازدید کنندگان نشان داده میشود. چه برای تعطیلات نوروزی در تهرانید و چه ساکن تهران، موزههای تهران همیشه چیزی حیرتانگیز برای نمایش دارد. مهمترین چیزی که در این تالار قرار داشته تخت مشهور به تخت طاووس (قاجاری) و تاج کیانی بوده است که در سال 1360 به موزه جواهرات ملی واقع در خیابان فردوسی منتقل شدند و تنها بدل (ماکت) تخت طاووس (قاجاری) و تخت نادری در تالار موجود است. موزه هنرهای معاصر تهران یکی از باارزشترین و مهمترین موزه های تهران است. استانهای قسمت فلات مرکزی ایران، از قدیم با کمبود آب مواجه بودهاند و آب به عنوان یکی از استراتژیکترین مواد طبیعی، سهم مهمی را در معادلات قدرت بازی میکرد. کاخ گلستان تهران با در اختیار داشتن نقاشی، آینه کاری، کاشی کاری و گچ بری، منبت کاری و پنجره های مشبک مظهر زیباترین هنرهای ایرانی است. تکنیک بهکاررفته در نقاشی این اثر، رنگ روغن بوده که روی بستری از گچ انجام شده است. برای بازدید از موزه جواهرات ملی باید برای هر نفر یک بلیط تهیه کنید. اول از همه بهتر است که سری به وبسایت موزه جواهرات ملی بزنید و کمی درباره قوانین بازدید آن بخوانید.

این موزه به دلایلی که قبلا هم گفتیم، کمی سختگیرانهتر عمل میکند و بهتر است که اطلاعات کافی از قوانین آن داشته باشید. تعدادی از این جواهرات به حدی ارزشمند و مهم است که نمیتوان روی آنها قیمتی گذاشت و این جواهرات نیز پشتوانه پول ملی ایران است. دلها دست خداست. خدای متعال این دلها را آورد وسط صحنه، ملت ایران عظمت خودش را نشان داد. این وسط اما شاید کمتر کسی فکر می کرد که یک روز، رفتن روی یک پل هم خودش تفریح محسوب شود اما از آنجایی که برای ما ایرانی ها اساسا کار نشد ندارد، به همت بر و بچه های شهرداری که خیلی هایشان را آقا مهندس ها و خانم مهندس ها! آدرس: بزرگراه همت غرب به شرق، خروجی شیخ فضل الله جنوب، مسیر اختصاصی برج میلاد تهران (مشاهده روی نقشه)تلفن: ۰۲۱۸۵۸۵ساعت کاری: بازدید از برج میلاد همهروزه امکانپذیر است. در این بخش شما میتوانید آثار باقیمانده از دوران پارینه سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم قبل از میلاد را مشاهده کنید. با کجارو همراه شوید تا گشتی در منطقه دربند بزنیم. این المان از تکههای فولادی بزرگی تشکیل شده است که در نهایت زیبایی و با مهندسی و طراحی خاصی به وسیله کابلهای متعددی در هوا معلق نگاه داشته شدهاند. قبل از اینکه از موزه ملی ایران بهصورت حضوری دیدن کنید، بهتر است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید تا هم بتوانید برنامهریزی بهتری انجام بدهید و هم نهایت لذت را ببرید. قبل از اینکه از موزه آبگینه در بین موزه های تهران بهصورت حضوری دیدن کنید، بهتر است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید تا هم بتوانید برنامهریزی بهتری انجام بدهید و هم نهایت لذت را ببرید. این دستور حدود دویست سال قبل صادر شد و در نهایت عمارت ییلاقی و حکومتی با چند حوض و ۳ عمارت در فضایی بسیار وسیع تر است فضای نگارستان کنونی ساخته شد.

شخصی که برای دفاع از ارزشهای خود و دیگران، جانش را به خطر بیندازد، قطعا فقط با اصابت تیر یا انفجار سروکار ندارد و حتی قبل از اینکه جنگ با اسلحه را شروع کند، جنگی در ذهن خود شروع کرده و در آنِ واحد، در دو جبهه متفاوت در حال جدال است: جبهه خاکی جنگ و جبهه ذهن! تالار حیرت و واقعیت: در بسیاری از موزه ها، شما با یک سری آثار هنری سروکار دارید، آثاری که کاملا ملموس است. موزه رضا عباسی هم مستثنی از این قاعده نیست و با داشتن امکاناتی مانند بوفه، رستوران و حتی اقامتگاه، این امکان را فراهم میآورد که خستگی، تشنگی یا گرسنگیتان در حین بازدید را برطرف کنید و دمی آرام بگیرید. اگر مثل من به موسیقی علاقهمند هستید و شنیدن موسیقی زنده شما را به هیجان میاورد، بازدید از این مجموعه ارزشمند، حالتان را سرجا میآورد. اگر با تور لیدر یا راهنما همراه شده باشید ماجرا ها و داستان های واقعی و جذابی را می شونید. اما اکنون با ما و این بازدید مجازی از کاخ گلستان همراه باشید. در ادامه، هرکدام از این بخشهای مختلف موزه ملی ایران را برای شما توضیح خواهیم داد. این بخش از موزه ملی ایران در طبقه دوم موزه است که به آن، بخشِ دوران پیش از تاریخ هم گفته میشود. این خیابان به «خیابان مصدق» تغییر نام یافت اما پس از گذشت حدود دو سال و نیم، این خیابان به صورت رسمی به «خیابان ولیعصر» تغییر نام یافت.

تعداد طبقات در هر کدام از اضلاع آن با یکدیگر متفاوت است. است که در مقایسه با سایر سبکهای هنری، زمان زیادی برای درکشدن نیاز دارند. چون همیشه در بسیاری از وبسایتها، تحفیفهای زیادی روی بلیطهای آن اعمال میشود و خودِ موزه هم در بعضی ایام، بلیطها را بهصورت نیمبها ارائه میدهد. همچنین امکان دیگری که در سایت آساتیک راه اندازی گردیده است اطلاع از قیمت بلیط و تخفیف های ارائه شده برای قیمت بلیط سینما گیم هفت بعدی بوستان آب و آتش تهران می باشد و شما می توانید ضمن اطلاع از قیمت بلیط سینما گیم هفت بعدی پارک آب و آتش تهران از طریق سایت نسبت به خرید اینترنتی بلیط سینما گیم پارک آب و آتش اقدام نمایید. ساندویچهای فلافل این رستوران با استفاده از مواد اولیه تازه و باکیفیت تهیه میشوند و با طعم خوشمزه، تجربهای دوستداشتنی را به مشتریان خود ارائه میدهند. دسترسی به موزه آبگینه با مترو: برای رفتن به موزه آبگینه با استفاده از مترو تهران، سوار خط ۲ (صادقیه - فرهنگسرا) شده و در ایستگاه حسنآباد از مترو پیاده شوید. خانه مقدم از اصول معماری ایرانی بهره برده که می توان آن را به وضوح در مواردی همچون حوض ایرانی آبی رنگ، شیشه های رنگی به کار رفته برای در و پنجره ها و اصول فضاسازی باغ سرسبز ایرانی مشاهده کرد.

بازارچه سنتی ستارخان به صورت کلی دارای 1 الی 2 طبقه است و خریداران برای مشاهده فروشگاه های بیشتر باید مسیر نسبتا طولانی را پیاده روی نمایند. اگر به موزه دفاع مقدس بروید، متوجه خواهید شد که در این موزه، جنگ ابزاری برای هنر شده است. اگر ساکن تهران نیستید، فقط برای بازدید از عمارت بادگیر هم که شده، تهیه بلیط هواپیما تهران به شما توصیه میشود! شاید ساکن تهران نباشید یا اینکه وقت کافی برای بازدید از این برج را ندارید. برای اطمینان از این که مجموعه برای آیندگان باقی میماند، باید اهمیت بیشتری به حفاظت از چشم اندازهای بصری درون کاخ و باغ هایگلستان داده شود. فقط کافی است قدم در درون این ساختمان بگذارید تا چشمتان به آثار هنری آن بیفتد. پس از انقلاب از این کاخ به عنوان انباری برای برخی از وسیلههای سایر کاخها استفاده شد تا اینکه در سال ۱۳۷۲ شمسی برای تغییر کاربری و تبدیل به موزه بهزاد انتخاب شد. کاخ گلستان به حدی زیباست و کولهباری پر از تاریخ در هر مترش دارد که صحبتکردن از ویژگیهای آن نیاز به یک کتاب دارد، نه یک مقاله! موزه هنورهای معاصر تهران به نه گالری مجزا تقسیم شده است. لازم به ذکر است که وبسایت موزه آبگینه به زبان انگلیسی نوشته شده است و برای ورود به آن باید روی گوشی یا کامپیوترتان، افزونه فلشپلیر (Flash Player) را داشته باشید. لازم به ذکر است که نقوشی که روی گلدانها و سفالینههای لعابدار به صورت برجسته طراحی شده و همچنین طرحهای کار شده روی کاشیها، متاثر از فرهنگ غربی است. البته لازم به ذکر است که پارکینگ بام تنها برای اسکی بازان قابل استفاده است. ساعات پیشنهادی برای بازدید از این بازار بین ساعت ۱۴تا ۱۷ میباشد ، که البته ساعت کار بخش های داخلی بازار و قسمت های سرپوشیده داخلی آن از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح شروع شده و تا ۵ عصر ادامه دارد.

البته زمانِ کوتاه بازدیدِ روزانه معمولا این اجازه را نمیدهد که شما زمان زیادی در بوفه و کافه صرف کنید. عبور کردن از میان رستوران و کافه هایی که هر کدام شکل خاصی دارند و در حال انجام کار متفاوتی هستند، می تواند برایتان جذاب باشد. برای مثال، میتوانید از کافه و رستوران موزه که در محیطی باز و دلباز، پر از درختهای سبز قرار گرفته لذت ببرید و چند عکس یادگاری هم بگیرید! در حال حاضر این محل بازسازی و مرمت شده است و به عنوان گنجینه آثار تاریخی موزه مورد استفاده قرار می گیرد. این مجموعه یکی از زیباترین نمونه های بازسازی و مرمت بناهای تاریخی در کشور محسوب می شود. در موزه دفاع مقدس، بخشی از مناطق جنگی و ساختمانهای جنگزده در خرمشهر بازسازی شده است، بهطوریکه شما دیگر این آثار هنری را تماشا نمیکنید، بلکه در میان آنها قدم میزنید و مانند روحی که از چشم همه پنهان است، وارد یک جنگ در زمان گذشته میشوید. آیا میدانستید که آقامحمدخان قاجار، فتحعلی شاه، محمد شاه قاجار، ناصرالدین شاه قاجار، مظفرالدین شاه قاجار، محمدعلی شاه قاجار و پسرش احمدشاه قاجار همگی در جایجای کاخ گلستان قدم میگذاشتند و کشور را از آنجا اداره میکردند؟ اگر بخواهیم به طور دقیق از بانی ساخت این کاخ بگوییم باید سنگ بنای اولیه آن را مربوط به شاه طهماسب صفوی بدانیم اما چون اثری از بنای ساخته شده ی این شاه باقی نمانده و قدیمی ترین ساختمان این مجموعه مربوط به دوران کریم خان زند است آن را متعلق به دوره ی تاریخی زندیه می دانند تا زمانی که آقا محمدخان قاجار بر تخت سلطنت نشست و تهران را به عنوان پایتخت حکومت خود انتخاب کرد از این رواین مکان را به عنوان اقامتگاه خود برگزید، برخلاف امروزه که کاخ در مرکز تجاری سنتی و یکی از شلوغترین مناطق شهر قرار دارد در آن زمان منطقه ای خلوت و دور از شهر کوچک تهران بود و به عنوانی می توان کاخ گلستان و آغاز حکومت آقا محمدخان قاجار در تهران را عاملی برای تبدیل شدن شهر کوچک تهران به کلانشهر تهران دانست .این کاخ که از زمان ساخت خود که اقامتگاه شاهان قاجار بود تا دوره ی پهلوی شاهد بزم های مختلف، تاج گذاری و عیش و نوش های این شاهان خوش گذران از جمله ناصرالدین شاه بود که در زمان حکومت او به مدت پنجاه سال این مکان از اقامتگاه به محلی مناسب برای عیش و نوش و خوش گذرانی های او تبدیل شد و تا حکومت احمد شاه تحت اختیار خاندان قاجار قرار داشت اما پس از سفر احمد شاه به خارج از کشور حکومت به دست خاندان پهلوی افتاد کاخ گلستان نیز به اقامتگاه پهلوی تبدیل شد و تاج گذاری هر دو شاه پهلوی در آن صورت گرفت.

همچنین وسایلی از جمله دوربین، کیف، موبایل، خوراکی و… همچنین با استفاده از اتوبوس های مسیر راه آهن-پارک وی یا راه آهن-تجریش می توانید به موزه دسترسی پيدا كنيد. پیشنهاد میکنیم قبل از اینکه راه بیفتید، سری به وبسایت موزه ملی ایران بزنید و اگر اطلاعات دیگری نیاز دارید، به دست بیاورید. موزه پارس شیراز که در جوار مقبره کریمخان زند بنا شدهاست، از قدیمیترین و مهمترین موزههای ایران است. در حال حاضر موزه باغ فردوس یا همان موزه سینمای ایران مهمترین بنای این مجموعه است. اما در این میان، جواهراتی هم وجود دارد که جزء مهمترین و معروفترینها به حساب میآیند، جواهراتی مانند الماس دریای نور، الماس نورالعین، تاج کیانی، تخت نادری، تختطاووس و… تقریبا هر پادشاه و هر عهدی، داستانها، افسانهها و فتوحات خودش را دارد و جواهراتی که در این فتوحات به غارت برده، اسم و رسم خاصی در طول تاریخ دارند. توصیه میکنیم که در کل طول بازدیدتان از موزه ملی ایران، بلیطهایتان را همراه خودتان نگه دارید تا در صورت نیاز، به مسئولان نشان بدهید. محله دربند علاوه بر مکان های دیدنی و تفریحی، یک امامزاده نیز دارد، از میدان سربند تا امامزاده ابراهیم نیم ساعتی راه باید طی کرد، این امامزاده در یکی از کوچه های روستای پس قلعه واقع شده و برای رسیدن به آن باید 151 پله را بالا روید، بعد از آن به حیاط امامزاده می رسید، حیاطی کوچک و زیبا و یک حوض در وسط آن که آب چشمه ای در روستا به آن سرازیر می شود. یکی از ساختمانها قدیمیسعدآباد موزه آلبومهای سلطنتی و اسناد است.

اگر به موزه آبگینه بروید، حتی قبل از اینکه وارد خودِ موزه شوید، با دیدن ساختمان آن احساس میکنید کل موزه و زیباییهای آن در آن خلاصه شده است! خودرو شخصی: اگر قصد دارید با خودرو شخصی راهی بازار تجریش شوید، می توانید از یکی از خیابان های ولیعصر، شریعتی، نیاوران و محله زعفرانیه، خود را به میدان قدس یا تجریش برسانید. یکی از متفاوتترین موزهها در بین موزه های تهران، موزه دفاع مقدس (یا همان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) است. در این بخش از تالار موزه دفاع مقدس که چهارمین تالار است، چنین محیط آرامشبخشی در میان این آشوب ایجاد شده است و قطعا ارزش دیدن را دارد. علاوه بر اینها، یک گیشه امانات هم در موزه ملی ایران وجود دارد که میتوانید برخی از وسایلتان را تحویل بدهید تا هم امنیت بیشتری داشته باشید و هم خودتان سبکتر و راحتتر سفر کنید. بهتر است بدانید که آثار موجود در موزه آبگینه از زمان قبل از میلاد گرفته تا آثار هنری معاصر را دارد و سالانه حدود دو میلیون گردشگر از سرتاسر جهان در بین موزه های تهران جذب میکند. گل­های سفید رنگ مگنولیا که این رایحه را از خود متصاعد می­کنند در کمتر پارکی وجود دارد.

کف زمین از سنگریزه پوشیده شده که قدمزدن روی آنها و شنیدن صدای این سنگ ریزهها احساس خوشایندی دارد. موزه آبگینه هم مانند بسیاری از موزه های تهران، ساعات کاری متفاوتی در فصلهای مختلف سال دارد. استفاده دو کلمه دانشگاه تهران به شیوه نشان های دوران ساسانی (که از ترکیب حروف تشکیل می شود) در میان بال های تزئینی بر این اساس بوده است. آثار هنری که در موزه آبگینه هست از دورههای مختلف مانده است و هرکدام از آنها بر اساس تاریخچهشان، در بخشهای مختلف موزه نگهداری میشود. بازار میوه و ترهبار در محل تکیه بازار برپا است و بسیاری از میوهها و سبزیجاتی را که در بعضی فصول در جاهای دیگر تهران پیدا نمیشود، در اینجا میتوان یافت. برای مثال، این کاخ در نزدیکیهای بازار تهران که همان بافت «طهران قدیم» خودش را حفظ کرده، واقع شده است و واقعا با ورود به آن، احساس میکنید که در زمان عقب رفتهاید. در این بخش یک سرسرای بسیار با شکوه و زیبا وجود دارد که می توانید توسط آن به تالارهای دیگری که در طبقه بالای عمارت وجود دارند راه یابید. در سال ۱۳۷۶ بود که اداره کل موزههای بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی به این فکر افتاد تا یک مجموعه تاریخی، باستانی راه بیندازد. آثاری که در این موزه است از دوره پیش تاریخی گرفته تا قرن سیزدهم هجری را پوشش میدهد.

اگر تصمیم دارید که موزه های تهران را ببینید، این بخش از موزه ملی ایران را حتما ببینید تا نهتنها از تاریخ ایران، بلکه آثاری از تاریخ کل بشریت را به چشم خودتان ببینید. این مسیر نسبت به مسیر قبلی طولانیتر است و تا رسیدن به مقصد حدود 50 دقیقهای طول میکشد. رضا عباسی که در طول تاریخ با اسمهایی مانند «آقا رضا» و «آقا رضا کاشانی» هم شناخته شده است، یکی از نقاشان و مینیاتوریستهای معروف و خبره اواخر دوران صفوی است و بخش بزرگی از حرفهاش را در دربار شاه عباس صفوی گذرانده است. یکی از بامهای تهران که نسبت به دیگر بامها خلوتتر است، همین بام ولنجک است. هرچه در این موزه بیشتر به جلو میروید، انگار که یک قدم بیشتر بهسمت معنویت برمیدارید. اما الان فرصتی وجود دارد تا خودتان در این سنگرهای دفاعی و خاکریزها قدم بزنید و ببینید که واقعا پناهگرفتن پشت یک سنگر در برابر دشمن، چه حسی دارد! جالب است بدانید بخش دوم کاخ موزه سبز به دستور محدرضا پهلوی در سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ با هدف پذیرایی از مهمانان خارجی احداث شد. درواقع با تماشای موزه آب یزد، با یک دیر دو نشان خواهید زد. این موزه بخشی بزرگ تحت عنوان موزه فرش هم دارد. از طریق ایستگاههای خیام و پانزده خرداد به سامانه حملونقل سریع متروی تهران دسترسی دارد. موزه ملی ایران که با اسم موزه ایران باستان هم شناخته میشود، با قدمت هشتادسالهاش، مادرِ موزه های تهران و ایران به حساب میآید.

در زیر با دیدنیها و تفریحات دربند بیشتر آشنا میشویم. پس حتما در نظر داشته باشید که موزه جواهرات ملی در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه و سایر تعطیلات رسمی، تعطیل است و همچنین افراد زیر ۱۲ سال، حق ورود به خزانه را ندارند. طبقات مجتمع تجاری میلاد نور دارای فروشگاه های زیر است. اتاقی به نام علی حاتمی: شاهنشین عمار باغ فردوس به کارگردان نامآشنای سینمای ایران؛ علی حاتمی اختصاص داده شده است. این موزه در ۱۳۱۵ بنا شدهاست و آثار زیادی از دوره پیش و پساز اسلام را درخود جا داده است. این کاخ از بخش های بسیار زیادی تشکیل شده است که نمای بسیار ویژه ای به شهر تهران بخشیده است و بازدید از آن، زندگی گذشتگان و شاهان قاجار را به نمایش می گذارد. اما در کدام موزه میتوانید ببینید که به جای یک کوزه یا یک تاج، مفهومی مانند حیرت به نمایش گذاشته شود؟ اما ساختمان زیبا در وسط یک باغ ۷هزارمتری که متعلق به دوران پهلوی است، تازه اولِ این داستان است! ساختمان موزه دوران اسلامی با الهامگرفتن از هنر معماری عهد ساسانی با مساحت چهار هزار مترمربع ساخته شده است. از غذاهای لذیذی مانند کباب، جوجه کباب، دیزی گرفته تا تنقلاتی مانند انواع لواشک و ترشک برای دوستداران مزههای ترش، باقالی پخته و لبوی داغ که از لذتهای انکارناشدنی فصول سرد هستند و جگر کبابی که با عطر و بوی آکنده خود در هنگام قدم زدن، هوش از سر آدم میپراند. اگر سکهها و اسکناسهای موجود در موزه پول ایران را با دانش درستی از تاریخ بررسی کنید، خواهید دید که بسیاری از این سکهها مربوط به زمانی است که در بسیاری از نقاط جهان هنوز پول و سکه اختراع نشده بوده، اما ایرانیها و حکومتهای ایرانی با قدمت تاریخیشان، تا این حد در مبادله و دادوستد پیشرفته بودند. با اینکه خیلیها تهران را پایتختی شلوغ و پر از هرجومرج میدانند، در لابهلای این شلوغیها، برگهای پرزرقوبرقی از تاریخ در موزههای تهران قایم شده است و منتظر است که کشفشان کنید.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : وبمستران
تاریخ : سه شنبه 18 مهر 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: